19e Werkdag - Reisverslag uit Koné, Nieuw Caledonië van Wiel Wijshoff - WaarBenJij.nu 19e Werkdag - Reisverslag uit Koné, Nieuw Caledonië van Wiel Wijshoff - WaarBenJij.nu

19e Werkdag

Door: wielwijshoff

Blijf op de hoogte en volg Wiel

23 Juli 2010 | Nieuw Caledonië, Koné

22:00uur Heet is eigenlijk vrijdag als ik schrijf, maar goed het gaat over de 19e Werkdag.
S'morgens vroeg weer om 7:30uur opgestaan. Goed geslapen en daarna Carla bellen. Even de dag doornemen en daana naar beneden ontbijten in de tuin met palmbomen en zwembad.

De hele dag bezig geweest om mensnen te trainen iclusief Xaver. S'middags heb ik Gunter gebeld om af te spreken maar hij gaf aan dat hij zich nog niet goed voelde en of we morgenavond kunnen gaan stappen. Ziek is ziek due een afspraak gemaakt voor morgenavond.

We hadden vrijlaat doorgewerkt waardoor we het alarm in moesten schakelen. Beneden aangekomen zijn alle inbraak rolluiken naar beneden en kunnen we niet naar buiten terwijl de Taxi voor de duer wacht. Haahaha dat hen ik weer. Uiteindelijk gaat er een rolluik open omdat er nog een auto ui te parkeer garage rijd.Pfff toch nog op tijd voor de taxi. Bij aankomst bij het hotel afgesproken met Xavier dat we in het restaurant op de 19 verdieping gaan eten, met een ronddraaiend restaurant (360gr). Op mn kamer aangekomen eerst even lekker gedoucht en om 18:30uur naar het restaurant. Gaat tie pas om 19:00uur open. Dus onverrichterzake terug naar mn kamer en even Xavier bellen om te laten weten dat we later moeten gaan. Ik heb nog niet opgelegd of Gunter belt dat de afspraak van morgen niet door kan gaan ivm een concert waar hij en Aurore naar toe moeten. Hij geeft wel aan dat we elkaar nog moeten zien en dus wordt er afgesproken om 19:30uur in Bodega aan het strand. Zo gezegd zo gedaan. Wij te voet ernaar toe, ongeveer 10minuten lopen. Lekker biertje besteld en binnen 10 minuten komen Gunter en Aurore binnen. Het was al lekker druk en er was nog maar een tafel vrij om wat tappas te eten. Ik had Kip besteld en moet zeggen gewoon heerlijk. Op een gegeven moment zegt Gunter. "Wiel du darfst nicht nach Holland zuruck one Kava getrunken zu haben". Dus veel vragen natuurlijk. Hij zegt je krijgt het niet heir maar het is iets locals dus we gaan ernaar toe. Zo gezegd zo gedaan. Wij met zn vieren in de VW Polo van Gunter en na 10 Minuten rijden komen we bij een cinema complex "CIN CITY". Niet wetend wat me te wachten staat natuurlijk. Naast de cinema zie ik een ingang naar iets (Nakamal Moselle). Bij binnenkomst is het donker en je ziet alleen maar locals ofwel Kanaks rondlopen. Allemaal alsof ze een beetje High zijn. We lopen door en zien een soort barretje met een groot bord waarop staat dat dran ken drugs in beperkte maten verstrekt wordn. unter loopt naar de bar wat meer weg heeft van een loket voor een trein kaartje. Hij komt terug en overhandigt mij een schaaltje, wat achteraf van kokosnoot is gemaakt, met een waterig goedje erin. Gunter zegt als je de smaak lang wil behouden dan moet je kleine slokjes nemen, amders in een keer achterover. Du smaar het zekere voor het onzekere genomen en in een keer naar binnen. Het smaakte bitter maar niet echt vies.Xavier had ook een schaaltje en hij nemt een slokje en gooit de rest weg. Gunter werd daar toch een beetje pistoff over. Gunter gaat wel vaker naar een Nakamal, zoals zon tent in Nieuw Caledonië heet.Dus hi jvraagt wil je er nog een. Ik zeg ja doe maar. Ik voelde niet echt veel. Dus naa even lekker te hebben gezeten was het wee tijd om terug naar het hotel te gaan. Gunter heeft ons netjes afgezet en bij afscheid alletwee belooft kontakt te houden via mail en face book. Op mn kamer aan gekomen ben ik op bed gaan liggen en ben als een blok in slaap gevallen!!!.

Kava word gemaakt van of gemalen wortel waar water bij gaat en dan even moet trekken of van stukjes wortel die in water worden gelegd om het water op te zuigen en daarna met een doek worden uitgeperst. De gemalen versie is na 20 minuten klaar om te drinken.
De cultuur van Kava verwijst naar de culturen van westelijk Oceanië welke gebruiken kava, en de godsdienstige en culturele tradities verbonden aan het. Er zijn gelijkenissen in het gebruik van kava tussen de verschillende culturen, maar elk één heeft ook zijn eigen tradities.
In Vanuatu, wordt kava gedronken bij nacht in een nakamal („plaats voor vrede“). De mensen drinken lege kokosnotenshells in (traditionele) kastam - staven. In deze trefpunten wordt de nadruk meer op recreeren en het socialiseren gelegd dan op de geestelijke of geneeskrachtige kwaliteiten van kavaconsumptie.